23948sdkhjf

Cykelspecialisten som axar

– Vår specialisering på cykel gör vintern till vår stora utmaning. Vi har fem riktiga förlustmånader om året så resten av året måste vi verkligen göra rätt. Det säger Sportsons vd Lars Haglund. Med vässat affärsmannaskap ute i handlarledet rider nu kedjan på cykelvågen för att öppna fler butiker och e-handel.
I dagarna har cykelspecialistkedjan öppnat sin 23:e butik i Lund. Vd Lars Haglund bedömer att man med nuvarande upplägg och fem personer på huvudkontoret kan växa med åtminstone fem ytterligare, också så högt upp i landet som Umeå.

Tillsammans med Jan Gerlach utgör han ägarduon bakom kedjan som har butiker från till Helsingborg och upp till Falun. Tre av butikerna, de i Göteborg, ägs av Jan och Lars, de övriga är franchise.

Cykelcraze

Och nu är rätt tid att växa. Cyklingen upplever en sällan skådad hausse.

– Pendlingscyklingen växer och är ett storstadsfenomen som går parallellt med en allmän hälsovåg, säger Lars Haglund och berättar hur populära motionscykellopp som Cykelvasan och Vätternrundan blir fullbelagda direkt:

– När anmälningarna till Cykelvasan som går i augusti, öppnades i september tog de 8 000 platserna slut på fem minuter.

Nischad på cykel

Kedjan är hårt nischad på cykel. Fullsortimentsbutik för cyklister på alla nivåer, från vuxna till barn, och service inom två dygn är mottot. Förutom evighetslångt öppet köp (så länge cykeln är oanvänd) är butikernas cykelverkstäder kedjans signum.

– Vårt upplägg är arbetskrävande, säger Lars Haglund.

En särskild utmaning för kedjan är fokuseringen på barmarkssäsongen. Kedjan har inget annat produktområde att luta sig mot under vintermånaderna.

– Men i ett par butiker testar vi sedan ett par år tillbaka att i samarbete med Sporthyra.se också hyra ut skidor, för att kunna behålla kunderna på vintern, säger Lars Haglund.

Mellan 60-80 procent av kedjans personal är året-runt-anställda. Men när cykelsäsongen börjar måste det nyrekryteras vare år.

Näthandel på gång

Även om kedjans hjärta ligger i expertkunskap, rådgivning och verkstad så konstaterar man att multikanal är viktigt.

– Som den största cykelspecialistkedjan i landet bör vi ha e-handel. Nu håller vi på och undersöker hur vi ska få ihop det praktiskt, med våra franchisebutiker, säger Lars Haglund.

Siktet är inställt på att öppna e-butiken nästa år.

Bättre lönsamhet

Lars Haglund har varit med sedan 1990, då det bara fanns en butik. Han konstaterar att det kanske var enklare att tjäna pengar på cyklar förr.

– Vi har hela tiden drivit vår linje, men har skruvat på den de sista åren. De sista tre åren har gått åt rätt håll, både vad gäller omsättning och resultat. Men vi måste göra rätt på alla håll och ständigt förbättra oss.

2014 har börjart ”som aldrig förr, med rekordmånader både januari, februari och mars”.

– Delvis beror det på den milda vintern, cykel är mycket styrt av vädret. Vi brukar säga att vi har mer nytta av en duktig meteorolog än en duktig ekonom, skojar Lars Haglund.

Varje Sportsonbutik har som mål att minst ha 3,5 procent av omsättning på sista vinstraden. 2012 klarade fem butiker av det målet.

- 2013 ökade antalet till dryga tio. Fortsätter 2014 i ungefär samma takt som hittills, ska väl alla 23 klara målet, avslutar Lars Haglund.

Läs mer i denna veckas utgåva av Dagens handel!

Sportson fakta

Grundat i Göteborg 1980. Först i Sverige med att sälja mountainbikes.

Kedjans samlade försäljning 2013 (2012): 220 (210) miljoner ex moms

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063