Svenskt intresse för afrikansk e-handel
Kinnevik satsar på afrikansk e-handel. Bolaget har investerat 140 miljoner kronor i nigerianska sajten Konga.
En ny rapport från McKinsey visar att om dagens utvecklingstakt fortsätter kan den afrikanska e-handeln år 2025 omsätta 75 miljarder dollar.
Sydafrika och Nigeria
Längst fram ligger Sydafrika, som bland annat har modesajten Zando, och Nigeria, som just har Konga och konkurrenten Jumia som stora e-handelsplatser.
Svenska Kinnevik har intressen i båda, berättar artikeln.
Konga har växt från under sju anställda till 400 på bara två år. Svenska Kinnevik äger 46 procent av aktierna i bolaget. Dessutom är man via Millicom och dess samägda bolag Africa internet Holding indirekt ägare i Jumia.
Kinnevik satsar på Nigeria
Tidningens reporter har intervjuat Kunle Oguneye, som är produktchef på Konga.
- Helt ärligt tror jag att det finns rum för både Konga och Jumia att växa i Nigeria. Trots den snabba tillväxten för e-handel i regionen handlar fortfarande bara en eller ett par procent av Nigerias befolkning på nätet, säger han men lyfter också fram bristande internetinfrastruktur som en bromskloss.
En annan utmaning är själva utleveransen av varorna, med bland annat dåliga vägar.
– Att använda traditionella leverantörer som Ups eller Fedex för leverans till kunderna kan vara svårt eftersom infrastrukturen ser annorlunda ut och vägarna är sämre, då måste man tänka om, säger Kunle Oguneye till Svenska dagbladet.
Att anlita taxichaufförer är en variant att komma runt problemet, liksom att genom "crowdsurfing" låta privatbilister leverera ut paket, beskriver artikeln.