Nu börjar svenskarna spendera
Goda nyheter för sällanköpshandeln som i flera år haft det motigt: Svenskarna är villiga att dra på sig spenderbyxorna igen. Det framgår av Skandias senaste Plånboksindex.
Senast svenskarna var i njuta-läge var under våren 2012, en period då få orosmoln syntes på arbetsmarknaden och börsen samtidigt ökat kraftigt på kort tid - och nu är det alltså dags igen. Vinterns räntesänkningar, positiva signaler kring ekonomin i EU och fortsatt stigande bostadspriser kan vara bidragande faktorer till den optimism och köpkraft som Skandias Plånboksindex visar, skriver Skandia i ett pressmeddelande.
– Konsumenterna agerar draglok i ekonomin just nu. Anders Borg-effekten med jobbskatteavdraget, låga boräntor, positiv arbetsmarknad, allt detta resulterar i att folk de facto har mer pengar att ta ut, säger Jeanette Hauff, sparekonom på Skandia.
Plånboksindex har under flera år visat att hushållen sparat rejält, både i trygghetssyfte och i investeringssyfte. Nu byts sparviljan ut mot ökad konsumtion, det vill säga mer fokus på idag och mindre på morgondagen.
– Ränteutgifter är en betydande del av svenskarnas ekonomi, och de låga räntenivåerna kombinerat med hushållens förväntningar om fortsatt låga räntor tror jag spelar stor roll för hushållens agerande. Mer pengar är däremot en sak, och hushållens spar- eller konsumtionsvilja en annan, säger Jeanette Hauff.
Skandias Plånboksindex, som tas fram i samarbete med TNS Sifo, bygger på återkommande frågor till svenskar om dels hur positivt de ser på sin privatekonomi det kommande året och dels om vad de tänker lägga mer pengar respektive dra ner på. Genom att kombinera de faktorerna visar indexet ifall svenska hushåll befinner sig i Njuta-, Trösta-, Investera- eller Trygga-läge. Det bygger på insikten att det finns diametralt olika skäl för enskilda personer att prioritera sparande respektive konsumtion, vilket kräver olika angreppssätt.
– Mätningarna är genomförda under de första veckorna i januari, februari och mars. Krisen i Ukraina har inte haft någon negativ påverkan på konsumtionslusten under den tiden, säger Skandias presschef Jonas Colle t till Dagens Handel.