Christina Ståhl, MQ: "Vi är inte mätta"
Modekedjan MQ fick med senaste kvartalsrapporten kvitto på att man är inne på rätt väg. – Vi ska komma ihåg att vi trots allt bara är inne på det andra kvartalet med ett resultatlyft. Och vi är inte mätta, inte nöjda och vi vill mer, sade vd och koncernchef Christina Ståhl.
Ledningen har skärskådat kostnaderna på alla håll i organisationen.
– Vi har sparat över allt där det går att spara. Vi har i princip varit inne på alla poster och vridit och vänt, säger Tony Siberg.
Koll på sortimentet
– Sortimentet är kärnan och sortimentsarbetet har fått ett välbehövligt fokus. Interna och externa varumärken ses över för ökad tydlighet i kollektionen, sammanfattade Christina Ståhl.
Under hösten tillkom varumärken som svenska Filippa K och Whyred. Detta i kombination med en väl genomförd rea efter julhandeln, gjorde att vårnyheterna kunde ta en framstående plats i butik. I kombination med varmt väder som lockade fram kundernas köpsug drev det försäljningen.
Med kunglig ensamrätt
Nu under våren tillkommer ytterligare några externa varumärken: danska Ilse Jacobsen på dam, Sail Racing för herr och - exklusivt för kedjan - sportiga A-One, jackor designade av prins Carl Philip och Oscar Kylberg .
Christina Ståhl beskrev hur man tänker kring marknadsföringen av Sail Racing. Märket har lanserats samtidigt i kedjans alla butiker och i nätbutiken. Märket lyfts fram i skyltfönster, i butik och i kundtävlingar där kunderna kan vinna en seglats med Os-medaljören Fredrik Lööf .
I februari hade kedjan totalt 122 butiker. Fem av dem finns i Norge.
Mq har nyss stängt sin butik i Malmö entré, ett ett läge där flera andra retailhyresgäster i det tyskägda köpcentrumet tagit samma beslut.