23948sdkhjf

MQ förbättrar resultatet

En bra julhandel bidrog till att modekedjan MQ:s positiva utveckling fortsätter; resultatet för andra kvartalet har markant förbättrats.
Vd Christina Ståhl pekar några viktiga faktorer i den positiva utvecklingen. Kunderbjudandet har vässats med ett sortiment som tilltalat kunden, nya varumärken som Filippa K och Whyred kom in under hösten och fick kunderna att handla. Vårmodet fick en kickstart efter vad som beskrivs som en "väl genomförd reaperiod", där kedjan kunde vara tidigt ute med vårens första nyheter.

Dessutom leverar åtgärdsprogrammet löpande förbättringar inom samtliga områden, konstaterar vd.

Andra kvartalet, december 2013-februari i år, uppgick nettoomsättningen 417 miljoner kronor (396), en ökning med 5,3 procent.

Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 3,4 procent, i ett läge där marknaden minskade med 0,4 procent enligt HUI.

Rörelseresultatet uppgick till 20 miljoner kronor (4). Resultat efter finansiella poster landade på 18 miljoner kronor (1).

För första halvåret, perioden september 2013-februari 2014, slutade nettoomsättningen på 789 miljoner kronor (760), en ökning med 3,8 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 1,6 procent, när marknaden totalt sett minskade med 1,3 procent.

Rörelseresultatet uppgick till 55 miljoner kronor (25). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 50 miljoner kronor (18).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063