Lindex partner i Kina avbryter samarbetet
Den kinesiska franchisetagaren i Kina har brutit avtalet med Lindex. Men modekedjan planerar ändå att expandera på den kinesiska marknaden och tittar på nya lösningar.
Butiksöppnarna var planerade till 2015 och framåt, men Lindex tror inte att Sunings avhopp kommer att försena etableringsplanerna.
Den internationella expansionen och franchiseverksamheten är mycket viktig i Lindex strategi att bli ett globalt modevarumärke. Lindex kommer därför att undersöka andra möjligheter att expandera på den kinesiska marknaden, som har lovande utsikter för modebranschen.
– Vi är övertygade om att Lindex framgångsrika modekoncept kommer att attrahera kinesiska konsumenter. Vårt koncept har visat sig vara framgångsrikt på alla marknader där vi för tillfället har verksamhet. Vi kommer nu att se oss om efter nya lösningar att gå in på marknaden, säger Lindex vd Göran Bille.
Lindex har i dag förutom 443 egna butiker i 10 länder, 33 franchisebutiker via fyra franchisepartners i sex länder: Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bosnien och Hercegovina, Serbien, Kroatien och Island.