Coop skippar återbäringen
Älskat av medlemmarna, dyrt och inte tillräckligt säljande för Coop. Nu läggs en av konsumentkooperationens mesta kännetecken i graven: återbäringen ska ersättas med ett poängsystem.
Branschtidningen Fri Köpenskap berättar hur systemet med återbäringen infördes i slutet av 2010 och var bland det sista som den avgående:n Lars Idermark genomförde på Coop.
Återbäringen har givit upp till fem procent tillbaka till kunden. Kostnaden för återbäringen har legat på cirka 900 miljoner kronor per år. Nu ska återbäringen ersättas med ett poängsystem.
Coop har inte gått ut och berättat om när nyordningen ska vara sjösatt.
Till Dagens nyheter säger Coops informationschef Kristofer Myrevik :
– Det är ju så att det återbäringssystem vi har i dag inte har lett fullt ut till den merförsäljning som vi hade önskat och hoppats på, och det är ett tecken på att medlemmarna inte tycker att det är tillräckligt attraktivt.
Tidningen Icanyheter har räknat på saken, och tror att kooperationen kan spara upp till en halv miljard kronor på den här nyordningen. Coop vill inte kommentera den siffran.
Till Svd.se säger Kristofer Myrevik att den nya modellen ska vara en förbättring både för Coop och dess medlemmar.
- Vår utgångspunkt är att det ska vara en ”win-win”.
Förutom återbäring i Coops butiker har medlemmarna också fått återbäring när de handlat hos Coops partner, bland annat Brothers, Fritidsresor, Kronans Apotek och Swebus. Det är oklart om alla följer med in i premiesystemet, skriver Fri Köpenskap.