Media markts reklam könsdiskriminerande
Två av Media markts reklamfilmer som sändes till jul anses ge en stereotyp bild av könsrollerna och fälls av Reklamombudsmannen.
I det ena fallet skriver anmälaren till reklamombudsmannen att reklamen tydligt uppvisar gamla stereotyper av män och kvinnor. Killen och hans killkompisar ägnar sig åt tv-spel, något som tjejer uppenbarligen inte förstår sig på. Den hemliga tv-spelsgömman på toaletten visar tydligt stereotypa förväntningar på vad som är kvinnligt och manligt.
Den andra filmen har anmälts av två personer som skriver att kvinnan är omotiverat lättklädd och att hon framställs som ett sexobjekt. Den ena anmälaren skriver dessutom att reklamen spelar på stereotypa könsroller där kvinnor är lättklädda objekt och männen framstår som busiga och som att de inte bryr sig.
Media markt svarar Reklamombudsmannen att man inte delar bedömningen att de aktuella reklamfilmerna på något sätt skulle vara könsdiskriminerande eller stereotypa, utan att filmernas mål har varit att sätta de produkter man säljer i en användarkontext.
Man anser inte att filmen på något sätt kan anses framställa vare sig kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt. Ambitionen har varit att spegla typiska vardagssituationer ur ett humoristiskt perspektiv och med koppling till annonsörens produkter.
Reklamombudsmannen finner att det sätt som mannen och kvinnan i filmerna framställs på visar en stereotyp syn på könsrollerna som därigenom framställer kvinnor och män på ett nedvärderande sätt. Reklamfilmen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler.
Filmerna var en del av Media markts julkampanj och sänds inte längre.