Rekordförsäljning för Urban outfitters
Modekoncernen Urban Outfitters - där bland annat Urban Outfitters, Anthropologie och Free People ingår - redovisar rekordförsäljning för årets sista kvartal. Däremot har själva modekedjan Urban Outfitters försäljning minskat rejält, vilket tynger resultatet.
Koncernen med kedjekoncepten och varumärkena Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain och Urban Outfitters med varumärken, redovisade rekordförsäljning för fjärde kvartalet som slutade 31 januari, uppger Womens Wear Daily.
Bolagets totala försäljning ökade till 906 miljoner amerikanska dollar. en ökning med 6 procent jämfört med samma period i fjol. Den jämförbara försäljningen ökade 1 procent och det var framförallt koncepten och varumärkena Free People och Anthropologie som ökade. Deras jämförbara försäljningen ökade med 20 respektive 10 procent.
Samtidigt minskade försäljningen hos Urban Outfitters med 9 procent. Försäljningen till återförsäljarna steg med 24 procent.