Mode tappade i februari
Försäljningen av kläder minskade under februari medan skoförsäljningen fortsatte att öka.
Hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder minskat med 0,6 procent. Skoförsäljningen har ökat med 6,3 procent.
Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, ökade med 1 procent jämfört med samma månad förra året. Det innebär att hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 1,2 procent.
– Februari är den minsta försäljningsmånaden på året, inklämt mellan vinterns slut och innan vårhandeln kommit igång, varför inga slutsatser egentligen kan dras av utfallet, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
– Det är dock glädjande att skoförsäljningen ökade efter förra årets nedgång. E-handeln hade en ökning, om än blygsam, medan kläder uppvisar minus trots att februari förra året också minskade (-4,6 procent).
Mikael Sandström menar att mars blir en intressant månad.
– Förra året var månaden en rysare för hela sällanköpshandeln med en minskning för skor på nästan 23 procent och för kläder närmare åtta procent. I år kommer mars, med stor sannolikhet, att visa plussiffror både med tanke på fjolårets siffror och på att påsken i år infaller i april. Påsken har, i motsats till vad många tror, en negativ inverkan på sällanköpshandeln, avslutar Mikael Sandström.