23948sdkhjf

Den hårda vintern i USA tuff för H&M

Efter att den amerikanska klädjätten GAP sent på torsdagen pekat på det ovanligt hårda vintern som en delförklaring till en svag februariförsäljning konstaterar nu även H&M att vädret i USA påverkat kundtrafiken negativt.
Delar av USA har i såväl januari som februari varit drabbat av en ovanligt sträng vinter. När GAP på torsdagen redovisade en överraskande stor nedgång i sin jämförbara försäljning i februari på 7,7 procent hamnade vädret i fokus på den efterföljande telefonkonferensen.

– Den oväntade försäljningsnedgången kan delvis bero på det hårda vädret. Stormar i nordöstra och mellersta delen av landet, och även i Japan, innebar att över 450 butiker tvingades stänga under minst en dag i februari, sade GAP:s ir-chef Katrin O'Connel .

Hon uppgav vidare att försäljningen varit som svagast den andra veckan i februari och starkast under månadens sista vecka då vädersituationen förbättrades.

– Visst är det så att det kalla vintervädret i USA har påverkat kundtrafiken negativt. Men vi går inte in på frågan om öppna eller stängda butiker. Vi försöker alltid hålla öppet så mycket det går, men självklart har trafiken påverkats, säger H&M:s ir-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt.

Hur har februari påverkats jämfört med januari?

– Jag har svårt att göra den bedömningen. Jag håller mig till att kundströmningen i februari helt klart har påverkats negativt i både USA och i Kanada, säger Nils Vinge.

USA var vid utgången av november H&M:s näst största marknad med 305butiker. I Kanada hade bolaget 66 butiker.

H&M redovisar sin försäljningsutveckling för februari på koncernnivå den 17mars.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094