Fler klara för Malmös Mobilia
Köpcentrumet Mobilia i Malmö fortsätter att växa. Ett näringsställe med mexikanska förtecken, butiker för skönhet och skor och en stockholmsk modekedjas första etablering utanför huvudstaden är några av nykomlingarna.
I slutet av mars där det dags för Yves Rocher, med kosmetik och hudvård, och Skopunkten.
Multibrandkonceptet Best of Brands öppnar i slutet av augusti sin första butik utanför Stockholm.
- Vi upplever ett stort intresse för Mobilia, trots en tuff konkurrens inom detaljhandeln i Malmö. Vår ambition har varit att hitta unika koncept och det har vi lyckats med - både Best of Brands och Taco Bar tillför något nytt till Malmö, kommenterar Anders Murmark , marknadsområdeschef för Atrium Ljungberg i Mobilia.
Från ytterstad till innerstad
Under flera år har Atrium Ljungberg stegvis omvandlat Mobila. När köpcentrumet tog form i den gamla textilfabriken 1968 låg det i extern läge. Sedan dess har Malmö växt så att Mobilia nu ligger i innerstaden. Atrium Ljungberg jobbar med tanken "stadskvarter" i utvecklingen av centrumet som idag har över 110 butiker och restauranger, vara v ett fyrtiotal öppnade i slutet av september vid nyinvigingen.
Mobilia omfattar idag åtta olika fastigheter, och här finns också bostäder. Köpcentrumets omsättning låg förra året på cirka 1.4 miljoner svenska kronor.