23948sdkhjf

Kvinnor är nästa heta tillväxtmarknad

Kvinnor är nästa snabbväxande marknad. Med alltfler välutbildade kvinnor som kan bestämma över sig själva och sina pengar, står samhället inför en stor omdaning. Och handeln är redan där.

Lucie Greene, trendspanare på LSN global i London, använder en kraftfull formulering: kvinnor är helt enkelt nästa heta ”emerging market”.


Omvälvningen mot ökad ekonomisk makt – och därmed följande maktförskjutning på andra områden - blir extra tydlig i utvecklingsländer där kvinnor traditionellt inte haft lika stor tillgång till utbildning och avlönat arbete utanför hemmet som männen.


Men förändringen märks också här på hemmaplan.


– Det handlar om en förskjutning av hela samhället, konstaterar Louisee Klarsten på trendbyrån Colourhouse.


Det handlar inte bara om en kvinnlig inbrytning i en tidigare mansdominerad värld. Rörelsen går också åt andra hållet, det blir till exempel mer accepterat för männen att ta ett aktivt ansvar hemma.


– Generellt sett så visar våra undersökningar att männen tar emot den här förändringen med befrielse, och inte motarbetar den, säger Lucie Greene.



Påverkar detaljhandeln


De här förändringarna påverkar detaljhandeln, både på produktnivå, i butikernas utformning och övergripande affärsupplägg. Också konsumenternas beteende blir annorlunda.


Bilindustrin var tidigt ute att inse kvinnors köppotential. Nu när en smart mobil och en platta snart finns i var kvinnas handväska har också teknikföretagen fått upp ögonen för kvinnorna. – Google rekryterar nu aktivt kvinnor och i höstas anställde Apple Burberrys förre vd Angela Ahrendts för att basa för deras retail och online butik, säger Lucie Greene.


Hon tar exempel från klock- och smyckesmässorna i Europa, där avancerade klockor som tidigare mest salufördes till män nu hittat en ny kundgrupp i kvinnor som för egna pengar köper dyrgriparna till sig själva.


Att Googles glasögon syns på catwalken och att Nikes nya fitnessarmband (med stegräknare och annat som hjälper till vid träning) ser ut som ett smycke vilket som helst och kan bäras dygnets alla timmar är andra tekniktunga exempel.



Formgivning med eftertanke


Louise Klarsten ger exempel i reklamen för sportprodukter:


– Förut var det inte kvinnligt att svettas. Nu är det stället ett tecken på att man är stark, säger Louise Klarsten och talar om högteknikcyklar och bootcamps för tjejer.


Att enskilda produkter görs mer ”personliga” och förmår berätta en historia, kring sin tillblivelse och kring formgivaren, känns allt mer aktuellt.


Det kan också handla om att tilltala alla sinnen i en butiksmiljö, med känsla och doft.


– Det innebär inte att kvinnorna vill att det ska vara lulligt och rosa. Men formgivningen ska var gjort med eftertanke, säger Lucie Greene.


”Tillsammans” är ett nyckelord. Att skapa en grupp kring butiken höjer upplevelsen. Som lokalen som både är en sportbutik, ett gym och en sal för yogaklasser.



Kvinnliga nätverk


Sociala medier, där man kan dela shoppinglistor, höra efter vad vännerna tycker om senaste inköpet och frågar kompisarna om råd direkt från provhyttan – så blir shopping något man gör tillsammans, något som Lucie Greene tror att vi kommer att få se mer av.


–Vi vill gärna jobba i grupper. Nätverk och kvinnor som startar bolag med andra kvinnor är en del av den här trenden, säger Lucie Green och ger en bild, understödd av statistik, där kvinnor generellt är mer intresserade av hållbarhet, välgörenhet och beredda att arbeta med icke vinstdrivande organisationer.


Det företag som tar etiken och miljön med i räkningen, har alltså allt att vinna i samtalet med denna nya starka konsumentgrupp.


Även om man med svensk utgångspunkt kan tycka att mycket redan kommit en bit åt ”womenomics-hållet”, finns det fortfarande mycket att göra.


– Jag brukar roa mig med att gå och titta i bilhallar. Och även om bilindustrin i sin marknadsföring numera talar också till kvinnor, är jag oftast osynlig för bilförsäljarna, säger Louise Klarsten.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07