DB Schenker kör totalkoncept för modebutiker
DB Schenker har utvecklat ett nytt koncept inom butiksdistribution, och tecknat storkunder som Lindex, Kappahl och Varner-gruppen.
– En effektiv butiksdistribution börjar redan vid fabriken som tillverkar artiklarna. Därför har vi valt att erbjuda en helhetsanalys som även omfattar kundens underleverantörer och längs hela kedjan med hänsyn till kostnader, ledtid och framförallt en butiksvänlig leverans, säger Henrik Holmberg , branschchef inom Fashion/Retail på DB Schenker.
Enligt DB Schenker har intresset för det nya konceptet varit stort, både från befintliga och nya kunder. Lindex i Norden, Kappahl i Sverige och Varner-gruppen, där bland annat Bik Bok, Carlings, Cubus och Dressman ingår, hör till de kunder som testar konceptet. Olika kunder ställer dock olika krav och för modekedjan Kappahl var det exempelvis en förutsättning att Schenker kunde hantera hängande kläder:
– Vi flyttar fram positionerna för vårt logistikflöde. Centralt på den resan är en välutvecklad distributionsplattform som möjliggör täta leveranser och som kan hantera en kombinerad leverans av hängande plagg och backar. Med den här lösningen har vi ökat leveransfrekvensen och våra butiker får daglig påfyllning vid bästa möjliga tidpunkt med en leveransprecision om +/-30 minuter, säger KappAhls logistikchef Johan Engen .
– Butikspersonalen vill slippa lämna butiken för att ta emot leveranser när butiken är öppen. Därför är det viktigt att allt som butiken kan behöva kommer i en samlad leverans, säger Henrik Holmberg.
/Hanna Stenvall, transportnet.se