23948sdkhjf

Decathlon lämnar Bromma

Franska sportkedjan Decathlon stänger varuhuset i Bromma den sista mars. Ett nytt varuhus planeras att öppnas i Barkarby istället, men först under 2015.
Decathlon, som öppnade sin andra svenska butik i Kungens kurva, söder om Stockholm i oktober förra året, stänger sin först öppnade svenska butik i Bromma norr om Stockholm den sista mars i år. Samtidigt lanserar man officiellt sin nya e-handel och presenterar planerna på att öppna en ny butik i Barkarby utanför Stockholm under 2015.

Decathlon, som har 600 butiker i 18 länder, öppnade sin första butik i Sverige i november 2011. Butiken ligger i Pripps gamla bryggeri i Bromma, tillsammans med bland annat City gross, Bauhaus, ÖoB och EM. Hösten 2013 öppnade kedjans andra svenska butik i Kungens kurva, utanför Stocksholm. Dessutom har sportkedjan presenterat planer på att etableras i Helsingborg, Halmstad och Malmö. Helsingborgsetableringen drog man sig dock ur under början av 2013.

Inom kort kommer Decathlon starta e-handel i Sverige, med 12 000 artiklar, vilket enligt egna uppgifter blir landets största sportwebbplats.

Ny butik först 2015

Decathlon har också slutfört förvärvet av mark i norra Stockholm, 3 hektar mark vid E18:s utfart i början av den nya Barkarbystaden. Här planerar man att öppna under 2015.

Men redan nu, den sista mars i år, stänger butiken i Ulvsunda Bromma.

– Bromma-butiken har visat sig vara mindre tillgänglig för de lokala kunderna jämfört med den topposition som Decathlon Barkarby kommer att ligga på. Platsen tillåter inte den fulla utvecklingspotential som ligger i vårt koncepts kriterier. Dessutom har ytan visat sig vara alldeles för stor för vår affärsmodell, som nu accelererar med e-handeln, mot att bli omnichannel, säger Guido Monferrini , vd för Decathlon Sverige.

Han förklarar varför man stänger nu, utan att invänta färdigställandet av den nya butiken, att det är relaterat till de villkor som finns i hyresavtal som annars skulle binda kedjan till lokalen under flera år.

– I Bromma-butiken har vi sedan 2011, på en mycket stor yta, erbjudit hela vårt internationella sortiment och därmed kunnat lära oss vad den svenska marknaden efterfrågar. Butiken har under dessa år gjort det möjligt för oss att välja ut de bästa sportartiklarna för den krävande svenska marknaden, säger Guido Montferrini.

Förluster i Sverige

Decathlon gjorde för andra året i rad ett dåligt resultat i Sverige under 2013. Varuhuset i Bromma gick enligt uppgifter back med hela 26 miljoner kronor året innan.

Det första året i Sverige, 2012, redovisade sportkedjan en omsättning på sex miljoner kronor samtidigt som rörelseförlusten blev hela 23 miljoner kronor. Under 2013 hade omsättningen ökat men resultatet visade ändå på en förlust på 26 miljoner kronor. Enligt en artikel i Dagens Industri hösten 2013 tvingade det dåliga resultatet ägarna att skjuta till nytt kapital i bolaget.

I ett pressmeddelande tackar Guido Monferrini alla de anställda i Bromma och beklagar att man inte kommer kunna fortsätta arbeta med dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062