23948sdkhjf

E-handel ger plus för kinesisk landsbygd

Gallerior som ekar tomma och landsbygdsbyar som fått nytt liv genom e-handeln. Söndagens DN tecknar en annorlunda bild av näthandelns följder - i Kina.
DN:s reporter har varit tio mil söder om Peking i vad som kallas Kinas största "Taobao-by", Baigou.

Det som började med två bönder som i hemlighet tillverkade skydd för cykelsadlar, i hemlighet då det var förbjudet för bönder att driva affärer i Kina, är idag e-handelsbyn Baigou med över 3 000 nätbutiker, specialiserade främst på väskor.
En jätte på nätet
Taobao är den kinesiska motsvarigheten till Ebay, en nätsajt som samlar sju miljoner försäljare och ungefär 800 miljoner produkter. Taobao ingår i Alibabakoncernen, med en försäljning som motsvarar över tusen miljarder kronor om året.

Taobaos prognos är att 2017 växa till en omsättning på 3 000 miljarder kronor på sin näthandel. DN konstaterar att det slår mot traditionella butiker och kejor.

Hotar kedjor och gallerior

- Det finns stora kedjor som tappat en stor del av sin omsättning i butik på kort tid. Många av de traditionella affärerna startar därför nu egna butiker på internet, säger Qiu Zeqi , professor vid Pekings universitet i en intervju med tidningen.

Han forskar kring shoppinggalleriornas framtid. Vad ska hända med de gallerior som tidigare berikat såväl fastighetsbolag som lokala politiker och som nu kämpar med tomma ytor?

Nya möjligheter för småföretag

Professorna slår samtidigt fast att att näthandeln gjort det möjligt för bönder och små tillverkare att bedriva egen business, till distributörer och som grossister och direkt till slutkonsument.

- Taobao har gått bönderna chansen att bli försäljare och det har lett till en personlig utveckling för dem. Tidigare kunde bara sälja på den lokala marknaden. Nu kan de sälja sina specialiteter till kunder över hela Kina och få ut ett högre pris, säger Qiu Zeqi till söndagens Dagens nyheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057