Britter vill utmana Zalando
Den brittiska internetmodehandlaren Boohoo.com vill börsnoteras i mars och siktar på en värdering kring 500 miljoner pund. Tillhörande kapitalskott ska bolaget använda för att finansiera de omfattande expansionsplanerna. Det skriver den brittiska nyhetstjänsten Alliance News.
Boohoo.com, som siktar på att ta upp kampen med det betydligt större Asos som i sin tur konkurrerar med Kinnevikdelägda Zalando, ska enligt planerna noteras på Londonbörsens tillväxtmarknad AIM under första delen av mars. Det är en tidigareläggning med en månad från tidigare kommunicerade planer.
Boohoo grundades 2006 i Manchester och omsatte 67 miljoner pund under räkenskapsåret som sträckte sig till den 28 februari 2013. Det var mer än en fördubbling mot året innan. Vinsten låg på 3,2 miljoner pund.
Bolaget ska släppa mer färska siffror i det prospekt som väntas offentliggöras i slutet av denna vecka eller under nästa.
"Nya kunder har fortsatt att strömma in till boohoo.com under 2013 och antalet aktiva kunder uppgår nu till över 2 miljoner vilket är mer än en fördubbling från antalet för tolv månader sedan", meddelade bolaget i december.
Bolaget säljer både herr- och dammode, helt och hållet under egna varumärken till skillnad från både Zalando och Asos.
Boohoo får in nästan 35 procent av sin försäljning på marknader utanför den brittiska. Bolaget vill nu växa både i Storbritannien och internationellt, skriver Alliance News.
Noterbart är att Boohoo har hämtat sin styrelseordförande från Asos - Peter Williams var chef på Asos i mer än åtta år innan han nyligen gick till konkurrenten. Asos är för övrigt det klart största bolaget på AIM-börsen med ett marknadsvärde på 5,9 miljarder pund. Asos omsatte 754 miljoner pund under det räkenskapsår som slutade i augusti 2013.
/Nyhetsbyrån Direkt