23948sdkhjf

Starkt resultat för Lego

Leksakstillverkaren Legos försäljning ökade med elva procent under 2011 och vinsten ökade med tio procent.
– År 2013 ökade vi vår försäljning med elva procent och gick bättre än leksaksmarknaden som helhet. Vi ökade vår totala marknadsandel, vilket är ett mycket tillfredsställande resultat. På mindre än tio år har vi nu mer än fyrdubblat vår vinst, säger Jørgen Vig Knudstorp , President och CEO för Lego gruppen.

Vinsten ökade med 10 procent till 25 382 miljoner danska kronor. Årets rörelseresultat ökade till 8 336 miljoner danska kronor mot 7 606 miljoner året innan – en ökning med 10 procent.

Vinstökningen uppnåddes på en internationell leksaksmarknad som krympte något under 2013. Lego gruppen förbättrade sin försäljning på samtliga marknader. På de stora marknaderna i USA, Storbritannien samt centrala och norra Europa hade man ensiffriga tillväxttal, men på de flesta övriga marknader växte man tvåsiffrigt. I synnerhet i Asien, som fortfarande är en relativt liten marknad för Lego, var försäljningstillväxten mycket stark, rapporterar företaget.

Förutom de klassiska produktserierna gick det speciellt bra för de nya serier som lanserades under 2012 och 2013. Med Lego legends of Chima kan man förutom att bygga och leka med byggsatser, även leka i den digitala världen med appar och via videor och onlinespel.

– Det här temat är ett utmärkt exempel på hur vi kan överbrygga klyftan mellan fysisk och digital lek, säger Jørgen Vig Knudstorp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078