23948sdkhjf

Svenska e-handlare blir internationella förebilder

Nordiska, och framför allt svenska e-handlare har blivit förebilder för resten av världen för hur man framgångsrikt expanderar sin verksamhet globalt genom lokalanpassade online-erbjudanden. Svenska IKEA, H&M och Oriflame toppar den nordiska listan för störst internationell efterfrågan. Det visar rapporten ”The Online Vikings”, som idag lanseras av OC&C och Google.
Antalet internationella sökningar på nordiska återförsäljare har ökat med hela 30 procent från 2010 till 2013.
Italien, Grekland och Tyskland är de snabbast växande europeiska marknaderna för nordiska e-handlare.
OC&C’s och Googles rapport "The Online Vikings” fokuserar på internationaliseringen av e-handel – något som innebär stora möjligheter för nordiska återförsäljare.
Undersökningen är oberoende och bygger på Googles egen sökdata kompletterat med första- och tredjepartsforskning.
Googles sökstatistik för ca 1 500 av världens mest eftersökta e-handlare på sex marknader,USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Holland och Norden mellan 2010 och 2013, har analyserats för att illustrera internationella återförsäljares framgångar och konsumenternas köptrender.

− Sverige har en lång tradition som exportnation med många framgångshistorier inom industri och detaljhandel. I och med webben har internationalisering aldrig varit lättare och företag kan idag enkelt och effektivt nå utanför Sveriges gränser och möta internationella kunder med lokalanpassad onlinenärvaro. Vi ser dock att alltför få svenska företag utnyttjar den potentialen till fullo, säger Sven Törnkvist , tf Sverigechef på Google.

Språket viktigt
Nordiska återförsäljare som förstår vikten av att lokalanpassa sina online-erbjudanden har förstått att nyckeln ligger i språket.
60 procent av topp 15 e-handlare i varje nordiskt land erbjuder kunderna flera språk.
Svenska och danska e-handlare ligger också i framkant när det gäller att erbjuda internationella leveranser, framför allt inom Europa.93 procent av de svenska företagen och 87 procent av de danska erbjuder denna service.

Norge och Finland ligger efter

I Norge är det däremot endast 40 procent och i Finland 27 procent som erbjuder internationell leverans. Bland de nordiska företag som ligger i topp 15 på högst internationell efterfrågan online utgör svenska IKEA, H&M och Oriflame de tre främsta. Av dem sticker särskilt Oriflame ut som ett företag som haft en framgångsrik lokalanpassning av sina onlinetjänster.

− Under det kommande årtiondet kommer online-detaljhandeln att bli allt mer internationell och expandera, vilket innebär många utmaningar. Allt eftersom marknaden blir mer mogen och nya luckor av efterfrågan uppstår, kommer lokalanpassningen att vara den avgörande faktorn - från att skräddarsy utbudet, till att se till att leverans- och betalningsmetoder fungerar för respektive marknad. På det området är många återförsäljare i Norden, och särskilt i Sverige, ledande och agerar förebilder genom att visa upp de bästa e-handelsstrategierna för internationalisering, säger Anita Balchandani , Partner på OC&C.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.1