Coop tar mark i Norrbotten
Coop Norrbotten ökade både försäljning och resultat. – Föreningen tar marknadsandelar i länet, säger vd Thomas Björk.
– Försäljning och resultat är bättre än affärsplanen, konstaterar Thomas Björk.
Medlemsantalet gick upp och medlemmarna fick dela på en återbäring, exklusive moms, på 36,5 miljoner kronor (något som belastar nettoomsättning och rörelseresultat).
2014 har också inletts positivt och ledningen tror på fortsatt positiv utveckling av både försäljning och rörelseresultat.
Byggt om rejält
Under året investerade föreningen för närmare 49 miljoner kronor. Bland annat har Coop Forum byggts om rejält. Experts gamla lokaler på handelsområdet Storheden i Luleå, Storheden City, har också byggts om och in har flyttat Dressmann, Dressmann XL och Skokanonen.
Ledningen beskriver grunden för verksamheten som ”fortsatt mycket stark” och lyfter fram bildandet av det nya bolaget Coop Sverige AB och det nya samarbetsavtal som alla konsumentföreningar i Sverige har undertecknat som något som adderar till de goda förutsättningarna.
95 000 medlemmar
Coop Norrbotten är en detaljhandelsdrivande förening ägd av närmare 95 000 medlemmar i Norrbotten. Föreningen har 24 butiker/stormarknader, runt 500 årsanställda samt en bruttoomsättning på två miljarder kronor. Affärskoncepten är Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg. Huvudkontoret finns i Luleå.
COOP NORRBOTTEN:
Nettoomsättning:1 699,1 miljoner kronor (1 647,6)
Nettoomsättning i jämförbara butiker: + 4,0 procent
Rörelseresultat: 22,1 miljoner kronor (7,4)
Medlemsåterbäringen, exklusive moms: 36,5 miljoner kronor (36,4)
Antalet medlemmar: 94 944 (+ 1 386)