23948sdkhjf

Zetadisplay växer vidare i molnet

Skyltföretaget Zetadisplay fortsatte sin tillväxt under 2013. men det kostar att växa och resultatet ligger på minus. Nu lanserar bolaget en molntjänst som gör det enkelt för butiken att prata med kunden oavsett kanal: via butiksskyltar, hemsidan eller facebook.
Zetadisplay arbetar med digital kommunikation i detaljhandel och servicebransch, som med digitala, rörliga skyltar och elektroniska hyllkantsetiketter. Bolaget har försäljningskontor i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland.
Tillväxten för helåret landade på 17 procent. I fjärde kvartalet minskade dock omsättningen.
– Men då skall man ha i beaktande att motsvarande kvartal förra året var ett extremt bra kvartal med 179 procent i tillväxt, påpekar vd Leif Liljebrunn i sin kommentar till bokslutet.
Under den senaste femårsperioden har Zetadisplay mer än fördubblat sin omsättning.
– Vi ser en fortsatt stark tillväxt i marknaden. Den digitala kommunikationen är numera en naturlig del i de nya butikskoncept som retail utvecklar för framtiden. Att många kunder ännu inte investerat i digital signage skapar en intressant och expansiv marknad, säger Leif Liljebrunn.

Pilotinstallationer ger nya kunder
Resultatet hamnade dock på minus, för andra året i rad. Ledningen har under året investerat i nya marknader i Baltikum och Benelux och dedikerat nya säljresurser för internationella kunder i Europa.
– Detta belastar resultatet med cirka två miljoner kronor och i viss mån marginalen då vi varit aggressiva för att hitta nyckelkunder på nya marknader, säger Leif Liljebrunn.
Arbetet med att bygga en installerad bas av kunder fortsätter att utvecklas positivt. Under kvartalet gjordes ett antal installationer som ger löpande intäkter av licenser och tjänster i genomsnitt fyra år framåt. Under den senaste 12-månadersperioden ökade li censintäkterna med 50 procent.

Levererar till alla Icaprofiler
I höst har bolaget, till exempel, tecknat avtal med Mercedes-Benz, i Sverige och med nya zoo-butikskedjan norska Buddy. Bolaget har tecknat avtal likaså med norska heminredningskedjan Hanse & Dysvik, med Netonnet och med Ica maxis 72 svenska butiker. Därmed levererar bolaget sin mediaplattform för digital signage till samtliga profiler inom svenska Ica.
Finska djurbutiksekdjan Musti och Mirri är ny kund hos kedjan och dagarna har bolaget också tecknat avtal med Avecra, som arbetar med restauranger, kiosker och caféer på finska tåg och järnvägsstationer.

Ny tjänst för multikanal
I höst har bolaget lanserat ett nytt system för multikanalkommunikation. Den molnbaserade tjänsten ska göra det enklare för butikskedjan att närma sig kunderna oavsett var de befinner sig: i butiken, hemma på datorn eller i telefonen. Tjänsten möjliggör publicering av tillfälliga lokala specialerbjudanden på hemsidan, på digitala butiksskyltar, på facebook och i webbannonser.

ZETADISPLAY
helår 2013
Omsättning: 60,9 (52,8) miljoner kronor,
Rörelseresultat: -8,1 (-5,9) miljoner kronor
Resultat efter finansiella poster -8,5 (-2,3) miljoner kronor

oktober-december
Omsättning: 16,8 (17,6) miljoner kronor
Rörelseresultat: -2,0 (-1,2) miljoner kronor
resultat efter finansiella poster: -2,0 (3,5) miljoner kronor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063