23948sdkhjf

Odd Molly ökar förlusten

Resultatsiffrorna pekar åt fel håll. Men ledningen för modebolaget Odd Molly är optimistisk, efter ett antal åtgärder är man nu på rätt väg: – Bakom oss har vi ett år med stora strategiska beslut och vidtagna åtgärder, säger vd Anna Attemark.
”Brakförlust” kommenterar affärstidningen Di modebolagets senaste kvartal.
Ledningen däremot beskriver ett år som präglats av förändringsarbete för ökad kontroll och långsiktig tillväxt. Resultatet 2013 belastas av stora omställningskostnader som syftar till att skapa framtida möjligheter.
– Förra året såg vi också resultatet av de svaga ordervärden vi hade 2012, medan den fina ökningen av ordervärdet under hösten 2013 får effekt i form av intäkter 2014. Även det fjärde kvartalet präglades – både i aktiviteter och i resultat – av fortsatta steg i Odd Mollys förändringsarbete, säger Anna Attemark .

Förbättrade ordervärden
Arbetet med sortimentet och kollektionerna har givit resultat, ordervärdena har förbättrats och genomförsäljningen hos återförsäljande butiker beskrivs som god. I de egna kanalerna beskrivs utveckling som ”mycket positiv”, och här lyfts speciellt den egna webbshopen fram.

Skandinavien i egna händer

I januari har Odd Molly, genom ett bolagsförvärv, tagit över försäljningsansvaret på den svenska marknaden. Sverige är bolagets största marknad, och försäljningen har hittills skett via agent. Ökad kontroll över värdekedjan och ökad närhet till kund är målet.
Qq Vi tror att det är avgörande för framgång. I och med detta beslut för vi nu ansvaret för försäljningen i hela Skandinavien, säger Anna Attemark.
Förhoppningen är att bolaget därmed får större flexibilitet att utveckla verksamheten. Tanken är att en högre andel försäljning i egna kanaler direkt till slutkonsument ska ge en mer jämn utveckling över året.

Holknekt slutar
Under hösten har bolaget gjort en hel del organisationsförsändringar. I samband med detta har Per Holknekt , en av bolagets grundare och tillika kreativ chef, meddelat att han lämnar sin anställning i bolaget.
Anna Attemark summerar:
– När jag kom till Odd Molly för två år sedan visste jag att vi måste genomföra förändringar för att se förändringar. För det krävs både handlingskraft och finansiellt handlingsutrymme – och det har vi. Odd Molly är i den gynnsamma situationen att vi tack vare en stark balansräkning kan göra det vi måste för att säkra långsiktig framgång, kommenterar vd Anna Attemark bokslutsrapporten.

ODD MOLLY

1 januari – 31 december 2013
Nettoomsättning: 228,2 miljoner kronor (223,7)
Rörelseresultat: -24,1 miljoner kronor (0,2). Resultatet belastas av kostnader av engångskaraktär om cirka 12,3 miljoner kronor.
Resultat efter finansiella poster -23 7 miljoner kronor (1,6)
1 oktober - 31 december 2013
Nettoomsättning: 47,3 miljoner kronor (34,3).
Rörelseresultat: -14,1 miljoner kronor (-7,0). Resultatet belastas av kostnader av engångskaraktär om cirka 7,6 miljoner kronor.
Resultat efter finansiella poster: - 14,0 miljoner kronor (-6,8)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078