Swedol städar och förbättrar marginaler
Yrkesbutikskedjan Swedol ökade både försäljning och resultat under 2013. En uppstramning av sortimentet och en ökad differentiering med bland annat en klädkollektion ligger bakom förbättringen.
Bättre kassaflöde
I sin vd-kommentar framhåller vd Clein Johansson Ullenvik att bolagets arbete med att stärka kassaflödet har gett resultat. Genom att rensa ut dubbletter och hyllvärmare har företaget minskat sitt varulager och man har fått bättre ordning på logistikcentret som enligt vd fungerat bra under andra halvan av 2013.
Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades med 34,9 miljoner kronor under fjärde kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år.
Klädkollektion
Swedol har dessutom satsat på de strategiskt viktiga egna varorna, och bland annat tagit fram en klädkollektion som sägs ha mottagits väl.
Vidare skriver han att "utvecklingen i Norge har fortsatt i rätt riktning och med förstärkt ledarskap samt fortsatt hårt arbete ser vi positivt på framtiden. Vi fullföljer integrationen av Nima och kommer under våren lyfta in delar av Nimas sortiment i utvalda butiker".