Högt tryck på butiksmässa
Multikanal är ett hett ämne på Euroshopmässan, som just nu pågår i tyska Düsseldorf. Men här visas också allt från trendiga skyltdockor till det senaste inom självbetjäningskassor.
I montrarna visas allt från hyllsystem, exponeringshjälpmedel och kyldiskar till de senaste belysningstrenderna, de mest effektiva kassalösningarna och digitala säljhjälpmedel.
– Vi ska bygga om våra butiker och vill hitta riktigt energisnål belysning men den måste samtidigt vara det bästa för att lyfta fram varorna, säger Horst Manner , som driver en mindre modekedja i Sydtyskland, när vi hittar honom i färd med att testa färgen på olika led-belysningar.
Det är också mycket fokus på olika hjälpmedel för multikanalförsäljning, exempelvis visar Fujitsu sin Market place, ett system som man har gjort stora investeringar i och som ska underlätta både för butikerna och kunderna när konsumenterna väljer att handla genom många olika kanaler.
I hallen med skyltdockor finns bland andra Eurodisplay med en av mässans större montrar.
– Skyltdockorna är lika viktiga som någonsin för modehandeln även om det också utvecklas nya digitala exponeringshjälpmedel, säger Bo Johansson som är Eurodisplays svenska representant.
I och med det ökade intresset för accessoarer utvecklas också skyltdockorna.
– Det är exempelvis ett krav från flera av våra kunder, de stora modekedjorna, att dockorna ska kunna hålla en väska, berättar han.
Kassadiskar är ett annat stort område på Euroshop och bland utställarna som visar olika former av obemannade kassor är trängseln stor. Sverige ligger långt fram när det gäller införande av självbetjäningskassor, framför allt i dagligvaruhandeln, men framöver kommer vi få se fler av dessa även i andra branscher ute i Europa. Och kanske även i Sverige?