Eel varumärkesfokuserar
Vitvarukoncernen Eel i Örebro, med 400 butiker runt om i landet, slimmar sin varumärkesportfölj. Fem varumärken blir två. – Elon och Elkedjan blir ansiktet utåt. Vi skapar stordriftsfördelar och gör det enklare för kunden, säger Christer Larsson, vd för Eel.
Tidigare ingick varumärkena Elon, Elkedjan, Elspar, Hemexperterna och Hemma i Eel. Nu koncentreras varumärkena till kedjorna Elon och Elkedjan. Att valet föll på just dessa beror på att de har bra spridning i landet och att de är varumärken som kompletterar varandra.
Varumärkesarbetet har gått rekordsnabbt, enligt ledningen. Det som beräknades ta ett år tog bara sex månader.
Därmed har Eel:s 400 butiker runt om i landet nu anpassats till antingen Elon (cirka 190 butiker) eller Elkedjan (cirka 200 butiker).
Effektivare med två
– Prispressen i branschen ökar stadigt. Och för att så många som möjligt av våra butiker runt om i landet ska kunna möta konkurrensen krävs både effektivisering och profilering av våra varumärken, säger Christer Larsson .
Han understryker att denna koncentrering av varumärken medför att Elon och Elkedjans respektive position stärks betydligt. Ekonomiskt innebär detta stora kostnadsbesparingar. De ökade resurserna investeras i reklam, webbsidor, butiksinredning, material och liknande.
– Beslutet att minska antalet varumärken är ett led i vår offensiva satsning. Vi stärker vår roll som marknadsledande inom en rad områden. Vi är helt enkelt bättre rustade för att möta konkurrensen och andra utmaningar, säger Christer Larsson.
Över 4 miljarder över disk
Inköpsorganisationen Eel omsätter idag cirka 4,2 miljarder kronor i butiksled. I affärsområdet Butik har Eel runt 400 butiker i landet. Tillsammans med affärsområdet Teknik, med huvudkontor i Anderstorp, har man 150 anställda. Centrallager finns i Örebro och Anderstorp.
Nyligen slöt Eel ett avtal med den norska hemelektronikkedjan Euronics, Avtalet innebär att Euronics 70 butiker kommer att handla sina vitvaror från Eel i Örebro.