23948sdkhjf

Kalsongtapp för Björn Borg

Kalsongbolaget Björn Borg tappar i både försäljning och resultat. Den svaga efterfrågan på en av bolagets viktigaste marknader Holland, är en del av förklaringen.
Den fortsatt svaga efterfrågan i detaljhandeln på många av Björn Borgs marknader, och i synnerhet den holländska, präglade Björn Borgs 2013.

- Detta tillsammans med betydande leveransförskjutningar vid årsskiftet och bland annat avvecklingskostnader för den kinesiska verksamheten har bidragit till den kraftiga nedgång i omsättning och resultat som vi redovisar för helåret och fjärde kvartalet, kommenterar tf vd Henrik Fischer .

Björn Borgs egna verksamheter i England och Finland utvecklas positivt liksom den egna detalj- och e-handeln.

- Förvärvet av verksamheten på vår sjätte största marknad Finland var en viktig händelse under året. Sedan övertagandet i början av 2013 har utvecklingen varit positiv, vi har öppnat en ny butik i Helsingfors och ser goda möjligheter för fortsatt tillväxt i landet, kommenterar Henrik Fischer i rapporten.

Potential i Tyskland

Den egna verksamheten i England visade en god tillväxt, konstaterar ledningen. Även Danmark och Belgien utvecklades positivt under året.

– I Tyskland har vi idag en begränsad försäljning men vi tror det finns potential för Björn Borg att etablera sig med fler återförsäljare i landet. Avtalet med distributören för den
tyska marknaden sades upp under 2013 och vi utvärderar nu olika möjligheter för den fortsatta driften i Tyskland, säger Henrik Fischer.

Ljusare 2014

Ledningen bedömer att innevarande år ger "mycket goda möjligheter" till en förbättring av omsättning och resultat.

- Vi ser att det finns förutsättningar för en viss stabilisering på våra marknader, som kan möjliggöra en återhämtning vad gäller försäljningen inom underkläder och sportkläder, säger Henrik Fischer.

"Chockflopp"

När resultatet publicerades i affärstidningen Dagens industri nu på morgonen var rubriken "Chockflopp".

Björn Borgs fokus ligger på underkläder. Därutöver omfattar märket sportkläder och doft, och via licenstagare även skor, väskor och glasögon. Björn Borg-produkterna säljs på ett trettiotal marknader, där Sverige och Holland är de största. Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna butiker. Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter 2013 till cirka 1,5 miljarder kronor exklusive moms, i konsumentledet.

Björn Borg är noterat på Stockholmsbörsen.

BJÖRN BORG

1 oktober-31 december 2013

Koncernens nettoomsättning: 100,3 miljoner kronor (138,7), minus 28 procent (minskningen var densamma exklusive valutaeffekter)

Rörelseresultat: –12,5 miljoner kronor (15,1) Utleveranser om cirka 25 miljoner kronor har förskjutits över årsskiftet, jämfört med samma leveransschema föregående år. Effekten på rörelseresultatet är cirka 12 miljoner kronor.

Resultat före skatt: – 9,4 (18,9)

Varumärkesförsäljningen (exklusive moms) minskade med 12 procent till 332 miljoner kronor (376). (Minskningen var densamma exklusive valutaeffekter.)

Helår, 1 januari-31 december 2013

Koncernens nettoomsättning: 499,2 miljoner kronor (551,4), minskade med 9 procent ( exklusive valutaeffekter minskade omsättningen med 8 procent)

Rörelseresultat: 21,2 miljoner (69,8). Årets rörelseresultat påverkades negativt med cirka 12 miljoner kronor av leveransförskjutningar och av engångseffekter om cirka 14 miljoner kronor för verksamheten i Kina samt en reserv för avgående vd.

Resultat före skatt: 24,8 (68,9)

Varumärkesförsäljningen (exklusive moms) minskade med 5 procent till 1 521 miljoner kronor (1 598). Exklusive valutaeffekter var nedgången 4 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078