23948sdkhjf

Duni förbättrar resultatet

En bra julförsäljning gav skjuts åt företaget Dunis 2013, som annars började trögt. Resultatet på samtliga affärsområden har förbättrats.
– Med 2013 års satsningar i ryggen känner vi ett gott självförtroende inför 2014, säger Thomas Gustafsson , Dunis vd och koncernchef.

Årets avslutande kvartal gav tillväxt och resultatförbättring inom Dunis samtliga affärsområden. Kvartalets nettoomsättning, mätt i fasta växelkurser, uppgick till 1 095 (1 031) miljoner kronor, en tillväxt i förhållande till föregående år på 6,2 procent.

Rörelseresultatet, före strukturkostnader, ökade med 22 miljoner kronor för att landa på 152 (130) miljoner kronor.

Ledningen förklarar förbättringen i huvudsak med en stark julförsäljning och bra kapacitetsutnyttjande i produktionsanläggningarna, men också underliggande förbättringar i de olika affärsområdena har bidragit.

Allt bättre

Efter en trög inledning på året förstärktes försäljningstrenden successivt. Den nya organisationsstrukturen har bidragit till en aktivare marknadsbearbetning och positionen på flera marknader och produktsegment har förstärkts, konstaterar ledningen.

Take-away-sortimentet fortsätter att växa inom Professional och inom Consumer vinns allt fler kundkontrakt. Utvecklingen skall ses i ljuset av en fortsatt svag generell efterfrågan i flera regioner.

I fasta växelkurser och i förhållande till föregående år ökade Professional sin kvartalsomsättning med 36 miljoner kronor. Nettoförsäljningen, mätt i fasta växelkurser, uppgick till 758 (722) miljoner kronor och tillväxten var främst relaterad till förvärvet av Duni Song Seng.

En god jul

Försäljningen utanför Europa fortsätter att växa med tvåsiffriga tal, dock från låga nivåer. Särskilt glädjande anser ledningen kvartalets förbättring i östra och södra Europa vara. Tendensen är Dunis position på dessa marknader stabiliseras. Rörelseresultatet i kvartalet ökade till 127 (109) miljoner kronor.

Affärsområdet Consumer visade en tillväxttakt på 11,8 procent i kvartalet och nettoomsättningen, mätt i fasta växelkurser, uppgick till 221 (197) miljoner kronor. Utvecklingen var en följd av nya kontrakt som tagits in under 2012 och 2013 men också av en bra julförsäljning, konstaterar ledningen. Rörelseresultatet ökar till 23 (19) miljoner kronor

Stegvis nedläggning

I nom affärsområde Tissue är förbättringen helt relaterad till beslutet att avveckla den externa hygienförsäljningen. Genom avvecklingsbeslutet möjliggörs en mer effektivt drift samtidigt som åtgärder för en framtida nedläggning tas stegvis, skriver ledningen i sin rapport.

Kvartalets nettoförsäljning uppgår till 117 (111) miljoner kronor och rörelseresultatet till 2 (2) miljoner kronor. Volymerna under kvartalet är i paritet med föregående år.

– 2013 har varit ett händelserikt år med flera viktiga initiativ. Tillväxttakten för året, mätt i jämförbar valuta, landar på 4,7 procent vilket är tillfredsställande i en marknad som inte växer. Samtidigt ser vi att försäljningstrenden tilltagit under senare delen av året, summerar Thomas Gustafsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063