23948sdkhjf

OS ett lyft för Elgiganten

Veckan innan OS ökade Elgigantens försäljning av tv-apparater med 25 procent.
Att svenska konsumenter gärna bänkar sig framför tv:n under OS märks tydligt i Elgigantens statistik. Tv-försäljningen ökade med 25 procent under invigningsveckan och den genomsnittliga tv:n i svenska hushåll blir allt större, från 46 tum och uppåt, och erbjuder mer avancerade, så kallade smartfunktioner, än tidigare.

– Det mest anmärkningsvärda är ändå efterfrågan på skärmar från 60 tum och uppåt som ökat radikalt de senaste veckorna. Det är en förväntad utveckling som följer trenden, men där den plötsliga ökningen bäst kan förklaras med att kunderna nu väljer att investera i en riktigt stor tv för bästa möjliga sportupplevelse under OS, säger Magnus Dahg , försäljningschef för ljud och bild på Elgiganten.

Digitalboxar har stundtals sålt slut i lokala varuhus och efterfrågan på abonnemang och kontantkort för att kunna ta del av sändningarna har ökat markant.

– Försäljningen av kontantkort till digitalboxar ökade med hela 1 300 procent jämfört med samma vecka föregående år. Det är en tjänst som vanligtvis efterfrågas inför sommarsemestrarna, så den här ökningen är helt klart kopplad till OS-sändningarna, säger Magnus Dahg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062