Vismas nyförvärv binder ihop butik och e-handel
Butiksdataföretaget Visma Retail storsatsar. Nu går de in som majoritetsägare i Wallmob, ett företag inriktat på mobila kassa- och multikanallösningar.
Ge butiken e-handelns fördel
Han framhåller att det är viktigt för handlare att kunden ska kunna slutföra köpet även om inte varan finns i butikens lager. Integrationen mellan butiksdatalagret och lager för e-handeln innebär att handlarens utbud ökar samtidigt som kunden upplever en högre tillgänglighet kombinerat med hemleverans.
Många kunder tycker om att gå till butiken, tala med en säljare och få råd. Om varan då inte finns i lager, finns en uppenbar risk att kunden vänder sig någon annan stans.
Effektiv lagerhållning
¬ I det ögonblick säljaren hänvisar till nätet eller säger att varan kan levereras om ett par veckor är kunden förlorad, säger Sven Arnquist.
För handlaren öppnas också möjligheten till en mer kostnadseffektiv och flexiblare logistik och lagerhållning, eftersom det går att ha en större del av lagret någon annan stans än i butiken.
Wallmob har sin bas i Danmark, och har kunder i Danmark, Norge; Sverige och Tyskland. Jack&Jones och L’Oreal hör till kunderna.