23948sdkhjf

Ny accessoarkedja för tweens

Den amerikanska accessoarkedjan Claires lanseras nu i Norden. Den första butiken, som vänder sig till yngre tjejer, öppnar i Farsta centrum i mars. Målet är att öppna 60 - 80 butiker de kommande åren.

Claires, som startade på 1960-talet i Chicago, har 3 500 butiker i 43 länder, varav cirka 1 100 i Europa. Merparten är kedjeägda men omkring 400 butiker drivs som franchise.



– Norden var en vit fläck på Claires karta och efter att ha förhandlat i ett år skrev vi under licensavtalet i somras, berättar Björn Krasse, vd för Claires Nordic, som är licenstagare för Claires i Norden.


Den första butiken öppnar i Farsta centrum i mars, i maj blir det premiär i Täby centrum och under 2015 öppnar Claires i Mall of Scandinavia i Solna. Men Björn Krasse räknar med att det ska bli fler butiksöppningar redan under 2014.

– Vi tänker etablera fyra butiker i år och därefter mellan fyra och tio om året.


Norge står på tur och därefter övriga Norden. Björn Krasse ser en potential på minst 60-80 enheter:


– Vi tittar på många lägen men önskar vara selektiva i uppbyggnaden av varumärket. Framför allt söker vi lägen med stora kundflöden där våra kunder ­– främst unga tjejer i åldern tio till 14 år – kan gå och shoppa utan att behöva ha mamma och pappa med sig.

Butikerna är vanligtvis 60 kvadratmeter stora och av sortimentet på cirka 8 000 artiklar kommer omkring 6 000 att säljas i de nordiska butikerna.

Förutom accessoarer som väskor, hårspännen och solglasögon kommer kunderna att hitta ett urval av lättare smink och smycken. En viktig del är licensprodukterna som man tar fram i samarbete med idoler och populära figurer, exempelvis Justin Bieber, Kate Perry, Hello Kitty och Angry birds.

Läs mer i Dagens Handel nr 2/2014

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.12