23948sdkhjf

Ledare: Erfarna segrar i nätkampen

Det krävs mycket - stark ekonomi, medarbetare med kompetens och erfarenhet av detaljhandel - för att få en stark och levande näthandel.
Det handlar mycket om näthandel i Dagens Handel nr 2. Det är ingen medveten strategi från redaktionens sida, utan vi kan helt enkelt konstatera att i de flesta sammanhang som berör handeln så dyker e-handelsfrågorna upp.

I Sverige är e-handelns andel av den totala handeln sex procent. Av sällanköpshandeln är andelen nio procent, och det är den säljkanal som växer snabbast.

E-handelns tillväxt ritar om handelskartan. Landets fastighetsägare har blivit varse att deras investeringar i köpcentrum och gallerior inte är lika trygga, när e-handeln snabbt ändrar lokalbehoven.

En annan viktig fråga lyftes på Distanshandelsdagen nyligen. Näthandeln skiljer sig rent arbetsmässigt från traditionell butikshandel. Här finns befattningar som är nya för detaljhandeln och som kräver en helt annan kompetens. Kompetensbrist hotar e-handelstillväxten när utbildningsväsendet inte hänger med i utvecklingen.

Andra som påverkas stort är kort- och betalföretag liksom banker. Frågan har äntligen kommit upp på agendan hos Europas styrande politiker. Nu kommer EU-kommissionen med förslag som öppnar för smidigare internetbetalningar i hela EU.

Allt fler både vill och måste hoppa på det framrusande näthandelståget. Men det är en tuff resa och alla lyckas inte. Få renodlade e-handelsföretag har ännu lyckats bli lönsamma och utan starka finansiärer skulle vi nog ha sett fler konkurser och uppköp.

Den årliga kartläggningen av världens största detaljhandelsföretag, Global powers of retailing, visar att bland de 50 globalt största e-handelsföretagen är det endast åtta som är renodlade nätföretag. Resterande 52 drivs av traditionella detaljhandelsföretag med en mix av butiker och e-handel.

Dagens kunder kräver både- och.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078