New wave group tappade 2013
Försäljningen minskade med fem procent för New wave group under fjolåret. Det är framför allt minskad efterfrågan på Orrefors Kosta Boda som drar ner omsättningssiffrorna.
Fjärde kvartalet var något bättre än tidigare kvartal och under december ökade försäljningen hos New wave group, men det räckte inte för att rädda omsättningssifforna. Försäljningen för helåret slutade på 4 047 miljoner kronor, vilket var 5 procent lägre än året innan (4 280 miljoner kronor).
Rörelsesegmentet Profil, med varumärken som Clique, Grizzly, Harvest, Lord Nelson och Jobman, minskade med 5 procent, där främst de nordiska och europeiska marknaderna har tappat.
För sport och fritid, där bland annat Craft, Speedo, Umbro, Seger och Sköna Marie ingår, gick det något bättre med ett tapp på 3 procent. Där ingår dock förvärvad verksamhet segmentet positivt med 1 procent.
Det största tappet svarade Gåvor och Heminredning för, med ett tapp på 15 procent. Här ingår bland annat Kosta Boda, Orrefors, Saga form och Sea glasbruk. Minskningen relateras framför allt till Orrefors Kosta Boda och dess försäljning på exportmarknaderna.
Torsten Jansson ser dock med tillförsikt på framtiden:
– Jag är positiv till 2014 och 2015 med en stark övertygelse om att vi kommer att visa tillväxt från och med det tredje kvartalet, kanske till och med tidigare. Varulagret kommer successivt att öka för att klara tillväxten. Tillväxt för mig gäller både försäljning och resultat. Jag känner en viss osäkerhet för detta vad gäller det första halvåret, men desto säkrare på att det andra halvåret ska visa tillväxt – och detta på egna meriter och inte genom konjunktursvängning.
– I övrigt står vi väl rustade för expansion, inte bara genom en stark balansräkning utan även för att vi har ett management som är både bättre och mer engagerat än någonsin, säger han.