23948sdkhjf

Ica vill bli största matsäljare på nätet

E-handeln har ännu bara en procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Nu storsatsar Ica för att bli Sveriges största näthandlare för mat. Brittiska Tesco är förebilden.
Försäljningen av mat på nätet uppgick till 2,6 miljarder kronor under 2012, enligt beräkningar från Svensk Digital Handel. Det motsvarar fortfarande bara 1 procent av den totala livsmedelshandeln, men med tanke på utvecklingstakten finns det enligt många en enorm potential.

Enligt tidningen Computer Sweden har dagligvaruföretaget nu börjat jobba på en e-handelsplattform för sina handlare. I slutet av året ska den vara redo och sedan är det upp till handlarna själva om de vill sälja på nätet, vilket sortiment de lägger ut och till vilket pris.
Anders Svensson , vd på Ica Sverige säger till tidningen att målet är att Ica ska bli marknadsledande på nätet.

Enskilda Ica-handlare har redan tidigare testat på e-handel. Den första centrala satsningen lanseras inom kort när ICA Maxi börjar sälja sällanköpsvaror på nätet. Men på Ica anser man också att tiden är mogen att börja sälja mat på nätet, och hänvisar till Tesco i Storbritannien, som länge haft e-handel.
– Vi tror att det är rätt tid nu. Tekniken finns, vi har mobilerna ständigt med oss. Applikationerna och kunskapen om hur de ska användas finns. Och det är också drivet av demografin där antalet dubbelarbetande hushåll ökar ytterligare säger Anders Svensson till Computer Sweden.

Han säger sig inte heller se någon motsättning mellan e-handel och den traditionella handeln. Han tror inte heller att e-handeln till största del kommer att bestå av hemleveranser, utan han tror att svenska kunder i likhet med de brittiska kommer att föredra att hämta sina beställningar i butiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063