Nätkunder älskar negativa recensioner
Förekomsten av recensioner på en webshop höjer konverteringen rejält och det är de negativa recensionerna som tilldrar sig störst intresse.
En undersökning av företaget Reevoo, som jobbar med betyg och recensioner för stora återförsäljare, visar att kunder som läser negativa recensioner konverterar 67 procent bättre än en genomsnittlig konsument.
Undersökningen skall baseras på data ifrån företagets nätverk med över 150 återförsäljare i Storbritannien och internationella partners samt externa utfrågningar av konsumenter.
Reevoo fann även att konsumenter litar mer på recensioner när de kan se både negativa och positiva betyg. Hela 30 procent uppger att de misstänker manipulerade recensioner när det saknas en negativ synpunkt.
Reevoos vd Richard Anson anser att negativa recensioner är en av de mest effektiva konverteringshöjarna, trots att det verkar bakvänt.
Det lär bero på att konsumenter som letar efter negativa synpunkter är längre fram i sin köpprocess och tittar på fler produkter än den genomsnittliga besökaren.
Det negativa materialet ska till och med vara mer populärt än både positiva recensioner, de senaste recensionerna och anpassade recensioner för kunden.
Detta är kanske inte är helt orimligt, då man förmodligen vill veta potentiella fel och se om det är något man kan leva med. Sedan lyfte förstås negativa recensioner även de positiva och gjorde dem mer trovärdiga, vilket också lär påverka köpbeslutet, skriver Ehandel.se som också drar slutsatsen att det bör råda balans - en produkt med enbart negativa recensioner lär inte sälja särskilt bra.