23948sdkhjf

Traditionella detaljhandlare toppar e-handelslistan

Av världens 50 största e-handlare är 42 traditionella detaljhandelsföretag som tagit upp kampen om nätkunderna. Endast åtta är renodlade e-handlare.



E-handeln växer sex gånger så snabbt som traditionell detaljhandel globalt. Men det är de ”traditionella” handelsföretagen som fixar e-handeln bäst. Bland de 50 största e-handelsföretagen världen över är en överväldigande majoritet etablerade, traditionella retailföretag.


Det visar revisions- och konsultföretaget Deloittes 17:e upplaga av undersökningen kring de 250 största detaljhandelsföretagen världen över, Global powers of retailing. Den visar utvecklingen i bolagen under räkenskapsåret 2012 (för brutna år till och med juni 2013).

E-handeln har i år fått ett eget kapitel i rapporten. Inte oväntat är det här som tillväxten är kraftigast, med ett snitt på 29 procent bland dessa 50 största aktörerna. E-handelns andel av detaljhandeln är i USA 12 procent och Europa fem procent.

Sammanställningen visar att det i mångt och mycket är de traditionella detaljisterna som tagit upp e-handelskampen om kunderna: av de 50 största e-handlarna är 42 traditionella detaljhandlare som startat e-butik.


DE FEM STÖRSTA E-HANDELSFÖRETAGEN GLOBALT

Procent av totaltförsäljningen som är e-handel



1 Amazon.com 100



2 Apple-inc/Apple stores 31,4



3 Walmart stores 1,6



4 Otto 57,1



5 Beijing Jingdong century trading 100



Inget svenskt företag finns representerat på listan över de 50 största e-handelsföretagen.

Läs mer om undersökningen i Dagens Handel nr 2, som utkommer denna vecka.




Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063