23948sdkhjf

Minilivs tappade fart under fjolåret

Både trafikbutiker och minilivs tappade försäljning under förra årets sista kvartal. Bättre gick det för caféer och fast food.
Servicehandeln avslutade 2013 med en svag försäljningstillväxt, under det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 0,6 procent. Det var delbranscherna Café och Fast Food som bidrog till servicehandelns tillväxttal. För helåret 2013 ökade försäljningen i servicehandeln med 0,2 procent.

Delbranscherna Trafikbutiker och Minilivs tappade under slutet av året. Försäljningen minskade med 0,2 respektive 3,0 procent under fjärde kvartalet.

Det visar Servicehandelsindex från Svensk servicehandel & Fast food och HUI research.

Servicehandlarnas framtidstro är dock god. Framtidstron ligger på 37, vilket innebär en övervikt om 37 procent för optimisterna över pessimisterna. Det är över det historiska medelvärdet på 24 procent. Kedjeaktörerna är fortsatt mer optimistiska än de enskilda handlarna. Framtidstron för kedjeaktörerna uppgick till hela 57 procent medan framtidstron för de enskilda handlarna uppgick till 18 procent.

– Servicehandeln har tre tuffa år bakom sig. Branschen måste utvecklas för att attrahera morgondagens konsumenter. Arbetet har påbörjats och branschen har som mål att kraftigt öka varuförsäljningen under den närmaste sexårsperioden,säger Bengt Hedlund , vd för Svensk servicehandel & Fast food.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062