23948sdkhjf

Axfood förbättrade resultatet

Dagligvarukoncernen Axfood redovisar en positiv utveckling för 2013 med en försäljningstillväxt på 3,3 procent. Målet för 2014 är att överträffa 2013 års resultat. Koncernchefen beskriver utvecklingen som stabil.
Koncernchefen, Anders Strålman sammanfattar år 2013 med orden "Bra försäljningstillväxt gav Axfoods bästa resultat någonsin" och framhåller i sin kommentar att Axfoods strategi med "tilltalande kunderbjudanden, hög effektivitet och god kostnadskontroll" ligger bakom det goda resultatet.
Bokslutet visar att i stort sett alla delar av koncernen nu visar god lönsamhet, även om de stora investeringar som gjorts i Dagabs nya affärssystem dragit stora resurser som naggat Dagabs rörelseresultat i kanten.
Willys har ökar rörelseresultatet från 796 miljoner kronor för helåret 2012 till 808 miljoner 2013, medan Hemköp ökade sitt resultat från 149 miljoner kronor till1151 miljoner, medan Axfood Närlivs ökat resultatet från 114 miljoner kronor till 140 miljoner år 2013.

Investeringar ger resultat
Dagab rörelseresultat sackade visserligen, från ett helårsresultat på 168 miljoner år 2012 till ett resultat på 114 miljoner, men koncernens helårsresultat blev 1 302 miljoner år 2013 att jämföra med 1 200 miljoner året innan.
Koncernchefen bedömer utsikterna för 2014 som stabila, och han skriver i sin kommentar att Axfoods effektiviseringar av verksamheten har bidragit till en bättre lönsamhet.
Nyligen påbörjades arbetet med att slå samman att verksamhet inom transport och lager till en verksamhet, något som förväntas öka effektiviteten ytterligare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079