Dansk storlekssajt bygger på social shopping
Danska Fitbay är en ny storlekstjänst som vill revolutionera klädhandeln på nätet. Det handlar inte bara om mått utan tjänsten är snarare en plattform för social shopping, där kunderna hittar gemenskap med människor som gillar samma stil.
Finansiärer är Jesper Buch, grundare av matbeställningstjänsten Just–Eat, och det svenska investmentbolaget Creandum, som tidigare bland annat investerat i Spotify. De bidrar med 400 000 dollar.
– Det kommer framförallt att finansiera vår produktutveckling. Det inkluderar både webb och mobila produkter. Vi planerar att släppa vår iOS-app i april 2014, säger Fitbays grundare och vd, Christian Wylonis.
Fitbay skiljer sig en del från sina konkurrenter. Till en början krävs det en inbjudan för att få ta del av tjänsten, och intresset har varit över förväntan. Enligt Christian Wylonis är förregistreringen redan fulltecknad.
– Vi väntar oss drygt 1000 användare under de kommande fyra veckorna. Sen kommer vi att öppna upp för fler användare. Vi letar aktivt efter människor som är genuint intresserade av konceptet.
Storlek och stil
När användaren registrerat sig får de svara på ett antal frågor om sin kroppsform så att Fitbay kan ge relevanta förslag på kläder baserat på andra användare med liknande storlek och kroppsform.
Rekommendationerna baseras inte bara på själva kroppsform, det finns en social aspekt också. Fitbay är ett socialt nätverk som förenar människor med liknande kroppstyper så att de kan hjälpa varandra att upptäcka kläder som passar i både storlek och stil.
– Det finns en massa olika storlekstjänster som till exempel TrueFit, Virtusize och Fits.me men vi fokuserar på att hjälpa användare att hitta kläder som passar, istället för att hjälpa dem bestämma sin storlek för ett visst varumärke, säger Christian Wylonis.
Relevant
I dagsläget finns nästan 2 miljoner produkter på sajten, där de flesta har direktlänkar till nätbutiken där produkten kan köpas.
– Det unika med Fitbay är att den sociala shoppingupplevelse blir mer relevant när det är mellan människor som har samma kroppstyp. Det största problemet med social shopping i dag är att kläder som rekommenderas av någon som är 180 cm och väger 80 kg, är inte särskilt relevant för någon som är 160 cm och väger 50 kg, säger Jesper Buch