Post Nord organiserar om
Brevvolymerna minskar,men samtidigt ökar antalet e-handelsförsändelser starkt. Därför organiserar Post Nord om.
På fem år har PostNords brevvolymer minskat med omkring en fjärdedel. Samtidigt utvecklas e-handeln mycket starkt, under 2013 med tvåsiffriga tillväxttal i Norden. Likaså ökar efterfrågan på nordiska logistiktjänster, dock under fortsatt prispress.
- Vi har de senaste åren kraftigt minskat våra kostnader och stärkt vår position i Norden, men mycket arbete återstår. Takten i genomförandet av effektiviseringar och tjänsteutveckling måste öka genomgående i hela koncernen, säger Håkan Ericsson , VD och koncernchef för Post Nord.
Landsenheter bildas för att möjliggöra ökad enhetlighet mot kund och etablering av integrerade produktionsmodeller.
Samtidigt formas ett nordiskt affärsområde för Mail & Communication och en koncernstrategisk enhet för e-handel med ansvar för marknads- och tjänsteutveckling inom respektive område i Norden. Strålfors drivs fortsatt som ett dotterbolag med stark samordning med affärsområdet Mail & Communication.
Förändringarna ska skapa nordiska helhetslösningar inom Mail & Communication, logistik och e-handel. Samtidigt integreras produktionsverksamheterna inom Mail och Logistik,
- Det möjliggör ökad tillväxt och förbättrad lönsamhet för Post Nord, säger Håkan Ericsson.
Den nya organisationen införs från den 1 april 2014. Det medför även förändringar i koncernledningen från den 1 februari 2014. Finansiell rapportering kommer huvudsakligen ske på basis av affärsområden samt Strålfors.