23948sdkhjf

Ikea kritiseras för stressig arbetsmiljö

Underbemanning och stressrelaterade symtom hos personalen har gjort att Handelsanställdas förbund agerat mot Ikea i Helsingborg. Nu är förbättringar på gång.
I september i fjol formulerade representanter för den lokala fackklubben ett brev till varuhusledningen, en så kallad 6:6a-framställan, med krav på förbättringar.
Personalen klagade bland annat på underbemanning som ledde till onödigt stora påfrestningar för de anställda, skriver Helsingborgs Dagblad.
Varuhusledningen har genomfört förbättringar, men än är inte alla nöjda.

Det största problemet handlade om hur länge anställda får stå i kassan och hur de roterar mellan olika kassor.

– Den biten fungerar bra i dag, säger skyddsombud Rickard Philipsen .

Enligt Handelsanställdas förbund mår många medarbetare fortfarande dåligt och facket pekar på "psykosocial utmattning till följd av i första hand underbemanning". Man vittnar också om kolleger som drabbas av magkatarr på grund av stress.

– Problemen gäller över hela varuhuset; försäljning, kundservice och varuutlämning. Organisationen är slimmad och vi har färre anställda som fått större arbetsbelastning, säger skyddsombud Susanne Andersson .

Skyddsombuden tycker att förändringsarbetet går trögt.

– Det här måste lösas nu och arbetsgivaren har ett ansvar att ta tag i frågan, säger Rickard Philipsen.

Missnöjet på Ikea är känt sedan länge men varuhuschefen delar inte Handelsfackets uppfattning.

– Jag är stolt över vår arbetsmiljö och tycker att vi har hittat ett väldigt bra arbetssätt på Ikea i Helsingborg, säger varuhuschef Jenny Vasquez , men tillägger:

– Vi har många delar kvar att jobba med, absolut. Men vi jobbar långsiktigt med arbetsmiljön.

Personalen klagar på att de är underbemannade och inte hinner serva alla kunder. Men Jenny Vasquez menar att det snarare handlar om att få ihop schemapusslet.

– Det absolut svåraste inom detaljhandel är att ha en rätt bemanning, beroende på vilka dagar och tider som vi har flest besökare. Rent organisatoriskt försöker vi att få fler personer att möta våra kunder.

Hon säger att Ikea infört nya arbetssätt och en bättre schemaprocess som redan lett till förbättringar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064