Mio slog branschindex
Mio ökade sin försäljning rejält förra året. Ökningen i jämförbara butiker var nästan 12 procent. Därmed lägger man till ytterligare ett år i raden då man slår branschsnittet för möbeldetaljhandeln.
Femte året bättre än index
Mio-kedjans försäljning under 2013 uppgick till 2 993 miljoner kronor (2 575) inklusive moms.
Den samlade försäljningen i Mio-kedjan ökade med 16,3 procent förra året. I jämförbara butiker var ökningen 11,8 procent.
Det är femte året i rad som Mio-kedjan utvecklas bättre än möbeldetaljhandeln i stort.
Efter flera svaga år steg möbeldetaljhandelns branschindex för 2013 med 3,5 procent.
E-handel till jul
Nya butiker öppnade i Bäckebols handelsområde utanför Göteborg, i Värmdö kommun och i Nyköping. Totalt har Mio-kedjan 62 butiker, varav 10 ägs och drivs av Mio-koncernen. Övriga är handlarägda och drivs med franchiseavtal med Mio.
I december startade Mio även fullskalig e-handel inom Sverige.
– Målet är att Mio ska fortsätta att utvecklas och skapa tillväxt, både genom att vi ökar försäljningen i befintliga butiker men även genom nyetableringar som gör Mio tillgängligt och attraktivt för ännu fler kunder, säger Björn Lindblad.
Mio-koncernen har brutet räkenskapsår med bokslutsdatum för 2013-2014 den 30 april.