H&M ökar med nya butiker
Omräknat till svensk valuta blev H&Ms omsättning exklusive moms under 2013 128 562 miljoner kronor (120 799), en ökning med 6 procent, under räkenskapsåret 1 december 2012 till och med 30 november 2013.
Bruttoresultatet blev 76 033 miljoner kronor (71 871), vilket motsvarar en bruttomarginal om 59,1 procent (59,5). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 22 526 miljoner kronor (22 285).
Försäljningen i jämförbara butiker var ofärndrat, under året tillkom 356 nya butiker netto.
– Vi hade en stark avslutning på 2013 med väl mottagna höstkollektioner, vilket ökade försäljningen i fjärde kvartalet med 13 procent i lokala valutor och resultatet efter finansiella poster ökade med 11 procent till 7,3 miljarder kronor. Ett bra resultat med tanke på de stora långsiktiga satsningar som vi gör inom bland annat IT, online, nya varumärken samt breddningen av vårt produktsortiment, kommenterar vd Karl-Johan Persson .
Som exempel på investeringar nämner han det nya modemärket And other stories och den utökade satsningen på sportkläder, H&M sport som lanseras i januari.
I Sverige blev omsättningen i stort sett oförändrad, 8 257 miljoner kronor (8 225) och antal butiker oförändrat efter att sju nya butiker öppnade och lika många stängde.
H&M har idag 3 100 butiker i 53 länder. Under 2014 planerar man att öppna 375 nya butiker och nya länder blir Australien och Filippinerna. Ytterligare länder kan bli aktuella under slutet av året.