23948sdkhjf

Carin Wester satsar i Asien

- Vi är ett svenskt märke. Det är vi stolta över. Därför vill vi visa i Stockholm. Det säger Thomas Pouverel, sedan ett par år tillbaka general manager för modemärket Carin Wester.
Carin Wester var ett av de märken som valt att visa på Mercedes Benz Fashion Week, och gjorde det under de tunga kristallkronorna på modeveckans huvudarena anrika Berns under första visningsdagen, måndag.

- Modeveckan i Stockholm har under de senaste åren fått bra fokus från nyckelpersoner i internationell modepress och inköpare och vi känner att alla förväntar sig att vi ska visa på hemmaplan, säger Thomas Pouverel .

För ett år sedan lade Carin Wester ner sin herrlinje. Men snart återuppstår den. Om en månad kommer Carin Westers specialkollektion för herr ut exklusivt i Weekdays butiker i Sverige, Danmark, Tyskland, Norge, Japan och på nätet.

Modemärket Carin Wester arbetar som grossist och säljer också direkt till slutkonsument genom sin egen webbshop. Märket har inga egna, fysiska butiker. De flesta nätkunderna kommer från Skandinavien. Idag exporteras märket till Usa, Italien, Tyskland, Storbritannien, Österrike, Belgien, Holland, Portugal, Israel, Hongkong och Japan. Nu riktas ökat fokus mot Asien.

– Vi hade att välja på att antingen satsa på Usa eller i Asien. Vi valde Asien, där kan man ta ett steg i taget. Vi börjar nu med en Japansatsning och letar efter en bra partner där, säger Thomas Pouverel.

Carin Wester har också ett samarbete med butikskedjan Urban outfitters för vilken hon gör sidokollektionen CV by Carin Wester. Den linjen finns dessutom i Carin Westers egen nätbutik. Hon har även ett samarbete med danska väsk- och accessoarmärket Adax.

Carin Wester omsatte dryga 12 miljoner kronor 2012 och något mindre förra året. I förväntas omsättningen överstiga 15 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094