Optik, möbler och apotek vinnare 2013
Det blev optik-, möbel- och apotekshandeln som tog hem kampen om kunderna under 2013, och kan glädja sig åt de största försäljningsökningarna.
Dagligvaruhandelns försäljning, mätt i löpande priser, steg med 2,7 procent. Här ingår dels livsmedelshandeln, som ökade med 2,7 procent, och Systembolaget som hade försäljningsökning på 2,4 procent.
Sällanköpsvaruhandeln ökade mer blygsamt, med 1,2 procent. Men mellan de olika branscherna finns stora skillnader. Tappade mest gjorde bok och papper, färg, leksaker och elektronik, med respektive -5,6,- 5,4, -4,3 och -3,4 procent. Även skohandeln tappade i omsättning, med 1,9 procent.
Värt att notera är att elektronikhandeln ökade med 11,7 procent i fasta priser men på grund av priskonkurrens och prissänkningar minskade med 3,4 procent i löpande priser.
Vinnarna 2013 var optik-, möbel- och apotekshandeln, som kunde glädja sig åt ökningar på 6,1, 3,5 respektive 3,4 procent. Även heminredning ökade, med 1,7 procent, lika mycket som guldsmedshandeln. Järn- och bygg ökade med 0,8 procent och klädhandeln hade en blygsam ökning på 0,1 procent.
Utsikterna för 2014 är något ljusare än utfallet för 2013, spår HUI. Ett fortsatt stärkt konsumentförtroende, valår, löneökningar och en låg ränta ger goda förutsättningar för detaljhandeln. HUI:s prognos för detaljhandeln 2014 är en ökning med 3,0 procent, vilket är en högre tillväxt jämfört med de två senaste åren.