Ikea gruppen ökade försäljningen
Nära 28 miljarder euro stannade försäljningen på för Ikea gruppens 305 varuhus i 26 länder under räkenskapsåret 2013.
Årets resultat ökade med 3,1 procent till 3,3 miljarder euro och marknadsläget fortsatte att förbättras med stark tillväxt i Kina, Ryssland och USA.
– Hushållens konsumtion har stärkts på flera marknader. Det är för tidigt att säga att det ansträngda ekonomiska läget är över men det finns positiva tecken. Viktiga konsumentmarknader som till exempel USA återhämtar sig. Vi ser även tecken en generell återhämtning i Europa, och en ljusning på flera av de sydeuropeiska marknaderna, säger Peter Agnefjäll , vd och koncernchef på Ikea gruppen.
Ikea gruppen har totalt 305 varuhus i 26 länder. De största marknaderna är Tyskland, USA, Frankrike, Ryssland och Sverige. I Sverige finns 19 varuhus.
Företagetsmål är att nå 50 miljarder euro i omsättning år 2020. De stora tillväxtmarknaderna är viktiga källor för framtida tillväxt. Under verksamhetsåret 2013 öppnade Ikea gruppen ytterligare två varuhus i Kina.
Räkenskapsåret 2013 innefattar perioden september 2012 till och med augusti 2013.