Leksaker på nätet vinner
Försäljningen av leksaker backade marginellt under 2013. De traditionella butikerna tappar medan leksaker via e-handel ökar.
– Det är inga större förändringar i antal hushåll som handlar. Däremot handlar de färre gånger och färre produkter per tillfälle, säger Etel Keil Björk på Gfk och förklarar vad som kompenserar och gör att tappet inte är större.
– Snittpriset är högre vilket tyder på att hushållen satsat på leksaker av högre kvalité.
Det är internethandeln som tar försäljning från leksaksfackhandeln och dagligvaruhandeln/varuhusen som tappar andelar. E-handelns marknadsandel ökade till 12,2 procent från 8,1 procent året innan.
– Inom den övriga handeln är det främst lågprisbutikerna som ökar på klassiska leksaker, säger Lena Hedö på branschorganisationen Leksaksbranschen och konstaterar att vissa storsäljare i leksaksbutikerna inte hamnar i leksaksstatistiken.
– Interaktiva leksaker så som Skylanders och Disney Infinity, klassificeras som TV-spel i mätningarna. Men de är lika mycket leksaker och vi jobbar för att få produkter av det här slaget med i leksaksstatistiken.
Under 2013 såldes hybridspel för nästan 160 miljoner kronor, en ökning med 21 procent mot 2012.