Modestart i Stockholm
Idag startar årets första modevecka i Stockholm. Under tre dagar samlas internationell press och inköpare för visningar och branschsammankomster. Somliga delar av arrangemanget är också öppet för allmänheten.
Inviger denna 17:e vecka i ordningen gör artisten Titiyo . Tidigare invigningsofficianter har varit prinsessan Madeleine, kronprinsessan Victoria , ulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och Filippa Reinfeldt (M). Öppningsvisningen står Whyred för, på veckans fokuspunkt anrika Berns. Avslutar gör i vanlig ordning, Tiger of Sweden.
Fokus på herr
Överlag har veckan denna gång ett manligt modefokus, med visningar från bland andra också Oscar Jacobson och J Lindeberg.
Nykomling på veckan är designprisade Ida Klamborn.
- Det här är min första visning med mitt eget märke och jag ser fram emot den med en hälsosam mix av rädsla och förväntan, säger Ida Klamborn .
På onsdag hålls en branschseminarium om investeringar i modebranschen i allmänhet, och i e-handel i synnerhet. Deltagare är Magnus Månsson , Nellys vd, Lina Söderqvist , global marknadschef hos Björn Borg och Patrik Hedelin , partner Eequity (som har Footway, Caliroots) och medgrundare till Boo.com.
Öppet för alla
Modeveckan är också i vissa delar tillgänglig för ”vanligt folk”. Visningarna live-streams på en stor skärm på Norrmalmams torg.
Rookies, för duktiga nya modedesigners, och Maria Nilsdotter har tillsammans en utställning på Bukowskis på torsdagen. Där hålls också en modesamtal kring ”Smart wardrobes”, ett seminarium för allmänheten kring hållbarhetsfrågor, återvinning och vintage med bland annat
Elin Larsson , hållbarhetschef på Filippa K och H&Ms Catarina Midby som är chef för mode- och hållbarhetskommunikation hos klädjätten.