Swedbank lägger ner Bart
Swedbanks mobilbetalningssystem Bart läggs ner under våren. För Axfood, som har Bart-utrustning i nästan 400 butiker är beslutet en missräkning.
20 000 personer har anslutit sig till Bart enligt Swedbanks chef för mobila betalningar, Carl Molinero . Det är också så många som banken beräknar har gjort någon transaktion.
– Vi har inte nått den volym som vi önskat, det är en bidragande faktor. Det gäller både på handlarsidan som konsumentsidan, säger Carl Molinero till Computersweden.se
Axfood, som bland annat äger och driver matvarukedjorna Hemköp, Willys och Prisextra var den största aktör som använde Bart, parallellt med den konkurrerande tjänsten Seqr från Seamless. Enligt Axfoods presschef Ingmar Kroon finns Bart-utrustningen i mellan 350 och 400 av koncernens butiker.
– Det är deras beslut, och det är tråkigt, men vi tror fortfarande på mobila betalningar. Vi kommer att fortsätta med Seqr, säger Ingmar Kroon till tidningen Computer Sweden.
Anledningen till att Bart läggs ner är att det inte fick spridning bland större kedjor.
För Axfood ska beslutet att avveckla Bart inte innebära någon ekonomisk påverkan, enligt Ingmar Kroon.
Han säger att Axfood lärt sig mycket av Bart-satsningen, och att de kommer fortsätta med mobila betalningar, genom Seqr.
Även Swedbank säger att mobila betalningar också i framtiden kommer att vara ett viktigt område. Nu arbetar de vidare med storbankernas gemensamma tjänst Swish, som senare i år ska börja användas för enklare betalningar, och med en satsning på Mastercards teknik Masterpass, som används för digitala plånböcker.
– Det är fortfarande ett strategiskt område säger Carl Molinero.
Bart baserades på en infrastruktur med betalkort, och fungerade genom att en kamera i kassan läste av en qr-kod. Sedan drogs beloppet.