Systembolaget säljer mer
Systembolagets försäljning ökade med 2,4 procent till drygt 32 miljarder kronor under 2013. Mätt i alkohol ökade försäljningen med 1 procent.
Mätt i kronor är varugruppen öl den största, med en omsättning på 231,5 miljoner kronor, en ökning på 1,7 procent jämfört med året innan. Den näst största varugruppen är vin som ökade med 1,7 procent till 197,9 miljoner kronor. Efterfrågan av etiskt märkta viner ökade markant under 2013.
Alkoholfritt ökar mest, med 9,6 procent men försäljningen är fortsatt blygsam på 2,4 miljoner kronor.
- Vi ser ett ökat engagemang från våra kunder, både vad gäller den egna hälsan men också vad gäller villkoren för de som producerar vin. Det gör mig stolt och glad, säger Magdalena Gerger, vd för Systembolaget.
– Det är också ett kvitto på att våra satsningar inom dessa områden är efterfrågade.
Högsta stödet för Systembolaget någonsin
Enligt en undersökning är stödet för Systembolaget är det högsta sedan det började mätas 2001. Under 2013 svarade 72 procent ja på TNS Sifo:s fråga om man vill behålla Systembolagets ensamrätt på försäljning av starköl, vin och sprit i stället för att tillåta försäljning i andra butiker, vilket är en tydlig ökning sedan 2011, då 68 procent svarade ja på frågan.