H&M:s försäljning ökade i december
Klädkedjan H&M:s försäljningsökning under december 2013 låg på tio procent jämfört med samma månad 2012. Under året hade kedjan öppnat ytterligare 367 butiker.
Totalt antal butiker per den 31 december 2013 uppgick till 3 176 butiker jämfört med 2 809 vid samma tidpunkt föregående år. Detta innebär att försäljningen i jämförbara butiker inte ser ut att imponera.
H&M lämnar inte någon siffra för utvecklingen i jämförbara butiker.
– Det är den totala försäljningsutvecklingen som är mest relevant för att visa bolagets utveckling, säger H&M:s IR-chef Nils Vinge till Dagens Handel.
Han framhåller att H&M:s kraftiga expansion, med nya koncept och ökad näthandel gör att basen för vad som är jämförbart snabbt förändras och är svår att definiera.
Bokslutskommunikén för räkenskapsåret 2012/2013 publiceras den 30 januari 2014 kl 08.00.